ymaagdynia

ymaagdynia

Ćwiczenia interwałowe - remednium na starzenie się

Dział: Artykuły

Ćwiczenia interwałowe - remedium na starzenie się
 
Regularny interwałowy trening wydaje się świetnym remedium na starzenie się. Odradza on bowiem zdolności komórek do wytwarzania energii. Trening interwałowy polega na intensywnym wysiłku fizycznym przeplatanym z mniej intensywnymi ćwiczeniami.
 
Sreekumaran i jego koledzy z Mayo Clinic przeprowadzili badania na ochotnikach, których podzielono na dwie grupy wiekowe: 18-30 lat oraz 65-80 lat. Badani przez trzy miesiące brali udział albo w treningach interwałowych, albo w treningach mających na celu utrzymanie prawidłowej masy ciała albo w treningach będących kombinacją dwóch poprzednich. Przed eksperymentem i po jego zakończeniu wykonano biopsje mięśni badanych, co pozwoliło na określenie wpływu treningów na komórki mięśniowe. Badania wykazały, że trening interwałowy spowodował, że u osób ze starszej grupy wiekowej wydajność mitochondriów zwiększyła się o 69%, a u tych z młodszej grupy wiekowej wzrosła o 49%.
 
Z wiekiem aktywność mitochondriów spada, co prowadzi do poczucia zmęczenia, spadku masy mięśniowej oraz zdolności mięśni do spalania cukru. To z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy. Jednak, jak wykazał powyższy eksperyment, spadek ten można powstrzymać, a nawet poprawić pracę mitochondriów. Po trzech miesiącach treningu interwałowego wszystko dążyło do stanu typowego dla młodszych osób - mówi Nair.
 
Trening polepszył nie tylko pracę mitochondriów, ale również płuc i układu krwionośnego. Ilość zużywanego tlenu wzrosła o 28% w grupie młodszej i o 17% w grupie starszej. Podobnego zjawiska nie zaobserwowano w grupie utrzymującej wagę, a w grupie o treningu mieszanym zauważono 21-procentowy wzrost wchłaniania tlenu w grupie starszej.
 
Źródło: New Scientist
Czytaj dalej...

Kung Fu czyli sztukę którą uprawiamy - ważna historia cz. 2

Dział: Artykuły

Mistrzowie i Style

Znaczący wkład w rozwój pozawojskowy technik walk wręcz mieli: lekarz taoista Hua  Tuo (?-208), który rozwinął ćwiczenia zdrowotne upowszechnione jako wuqinxiyijinjing i baduanjin, oraz generał Yue Fei (1103-42). Ten drugi nowe walki wręcz wypróbował podczas szkolenia 

Czytaj dalej...

Pozycje w Tai Chi Chuan

Dział: Artykuły

Pozycje w Tai Chi Chuan

Ji Ben Bu Fa, 基本步法

Historia oraz opis

Sama idea treningu różnych pozycji w jakich poruszamy się w Tai Chi wzięła się od mistrzów danych styli Tai Chi. Chcieli bowiem żeby człowiek ćwiczący posiadał zakorzenienie oraz stabilność takie ja drzewo. Im głębsze korzenie, tym lepszy korzeń, przy dużej sile naporu potrafi się ono ugiąć trwając dalej na swoim miejscu.

Czytaj dalej...

Bóle mięśni - "zakwasy"

Dział: Artykuły

Po dłuższej przerwie w ćwiczeniach siłowych – we własnym treningu, odczuwamy ból w mięśniach, który utrzymuje się nawet  2- 3 dni. Okazuje się że to nie są zakwasy jak powszechnie się uważa. Bóle mięśni są wywołane mikrouszkodzeniami włókien mięśniowych spowodowanych przetrenowaniem lub przeciążeniem mięśni.

Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS