Wiedza (20)

Ćwiczenia interwałowe - remednium na starzenie się

ymaagdynia przez

Ćwiczenia interwałowe - remedium na starzenie się
 
Regularny interwałowy trening wydaje się świetnym remedium na starzenie się. Odradza on bowiem zdolności komórek do wytwarzania energii. Trening interwałowy polega na intensywnym wysiłku fizycznym przeplatanym z mniej intensywnymi ćwiczeniami.
 
Sreekumaran i jego koledzy z Mayo Clinic przeprowadzili badania na ochotnikach, których podzielono na dwie grupy wiekowe: 18-30 lat oraz 65-80 lat. Badani przez trzy miesiące brali udział albo w treningach interwałowych, albo w treningach mających na celu utrzymanie prawidłowej masy ciała albo w treningach będących kombinacją dwóch poprzednich. Przed eksperymentem i po jego zakończeniu wykonano biopsje mięśni badanych, co pozwoliło na określenie wpływu treningów na komórki mięśniowe. Badania wykazały, że trening interwałowy spowodował, że u osób ze starszej grupy wiekowej wydajność mitochondriów zwiększyła się o 69%, a u tych z młodszej grupy wiekowej wzrosła o 49%.
 
Z wiekiem aktywność mitochondriów spada, co prowadzi do poczucia zmęczenia, spadku masy mięśniowej oraz zdolności mięśni do spalania cukru. To z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy. Jednak, jak wykazał powyższy eksperyment, spadek ten można powstrzymać, a nawet poprawić pracę mitochondriów. Po trzech miesiącach treningu interwałowego wszystko dążyło do stanu typowego dla młodszych osób - mówi Nair.
 
Trening polepszył nie tylko pracę mitochondriów, ale również płuc i układu krwionośnego. Ilość zużywanego tlenu wzrosła o 28% w grupie młodszej i o 17% w grupie starszej. Podobnego zjawiska nie zaobserwowano w grupie utrzymującej wagę, a w grupie o treningu mieszanym zauważono 21-procentowy wzrost wchłaniania tlenu w grupie starszej.
 
Źródło: New Scientist

Tajemnice i kluczowe punkty pchających dłoni Taiji

Paweł Cybulski przez

Tajemnice i kluczowe punkty pchających dłoni Taiji

 

Prawie wszystkie chińskie sztuki walki, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne, mają swój własny ręczny trening dopasowany do pchających dłoni Taiji. W południowych stylach zewnętrznych jest powszechnie nazywany

Analiza technik Taijiquan

Paweł Cybulski przez

Analiza technik Taijiquan

Ważne jest, aby zrozumieć, jak sekwencje walki są tworzone i jakim celom służą. Czasami ludzie, którzy nie posiadają rzetelnej wiedzy postrzegają sekwencję taijiquan jako taniec lub abstrakcyjny ruchu. Właściwe zrozumienie korzenia tej sztuki pomogą Ci ćwiczyć w najbardziej efektywny sposób.

Kung Fu czyli sztukę którą uprawiamy - ważna historia cz. 2

ymaagdynia przez

Mistrzowie i Style

Znaczący wkład w rozwój pozawojskowy technik walk wręcz mieli: lekarz taoista Hua  Tuo (?-208), który rozwinął ćwiczenia zdrowotne upowszechnione jako wuqinxiyijinjing i baduanjin, oraz generał Yue Fei (1103-42). Ten drugi nowe walki wręcz wypróbował podczas szkolenia 

Kung Fu czyli sztukę którą uprawiamy - ważna historia

Paweł Cybulski przez

Kung Fu

Państwo chińskie jest najbardziej powiązane ze sztukami sztukamiwalki, są bowiem kolebką oryginalnych technik walki zwanych pod ogólną nazwą kung fu, zwane też inaczej wu shu - sportowa odmiana tego samego.

Pozycje w Tai Chi Chuan

ymaagdynia przez

Pozycje w Tai Chi Chuan

Ji Ben Bu Fa, 基本步法

Historia oraz opis

Sama idea treningu różnych pozycji w jakich poruszamy się w Tai Chi wzięła się od mistrzów danych styli Tai Chi. Chcieli bowiem żeby człowiek ćwiczący posiadał zakorzenienie oraz stabilność takie ja drzewo. Im głębsze korzenie, tym lepszy korzeń, przy dużej sile naporu potrafi się ono ugiąć trwając dalej na swoim miejscu.

Bóle mięśni - "zakwasy"

ymaagdynia przez

Po dłuższej przerwie w ćwiczeniach siłowych – we własnym treningu, odczuwamy ból w mięśniach, który utrzymuje się nawet  2- 3 dni. Okazuje się że to nie są zakwasy jak powszechnie się uważa. Bóle mięśni są wywołane mikrouszkodzeniami włókien mięśniowych spowodowanych przetrenowaniem lub przeciążeniem mięśni.

Tai Chi Chuan - linia przekazu naszego Tai Chi

ymaagdynia przez

Pierwsze Pokolenie: Yang, Luchan (楊露禪)

Na początku XIX wieku, twórca stylu Yang Tai Chi Chuan, Yang, Luchan (楊露禪), udał się z prowincji Hebei do rodzinnej wioski klanu Chen w prowincji Henan aby uczyć się Tai Chi Chuan u Chen, Changxing’a (陳長興).  Powszechnie wiadomo, że był służącym przez trzy lata, który mógł ćwiczyć tylko podstawowe pozycje (盤單架), sekwencje, formy bojowe, pchające dłonie oraz manifestacje jin (發功).

Symbol Tai Chi - Yin i Yang

Paweł Cybulski przez

Szkoła Yin i Yang

 Cała wiedza na temat tych dwóch własności zakłada że Wszechświat jest zbudowany z przeciwstawnych sobie sił.  Yang kojarzone jest z mężczyzną, dniem, jasnością, słońcem, niebem i radością natomiast yin z kobietą, nocą, ciemnością, księżycem, ziemią i smutkiem. Według Chińczyków jedyną stałą w przyrodzie jest ciągła zmiana. Zatem nasze życie jest związane głownie z fazami i przemianami.

Subskrybuj to źródło RSS