Bóle mięśni - "zakwasy"

ymaagdynia Napisane przez 

(0 głosów)

Po dłuższej przerwie w ćwiczeniach siłowych – we własnym treningu, odczuwamy ból w mięśniach, który utrzymuje się nawet  2- 3 dni. Okazuje się że to nie są zakwasy jak powszechnie się uważa. Bóle mięśni są wywołane mikrouszkodzeniami włókien mięśniowych spowodowanych przetrenowaniem lub przeciążeniem mięśni.

Owe bóle są także spowodowane nagromadzeniem się jonów wodorowych tworzących się podczas wysiłku fizycznego. Wszystkie powyższe rzeczy przyczyniają się do powstawania kwasu mlekowego w mięśniach, ale nie on jest bezpośrednią przyczyną bólu jaki doznajemy po cięższym treningu.  Ciało jako doskonały organizm współgrający ze sobą posiada szybką regenerację komórek które zostały uszkodzone, bez żadnych konsekwencji zdrowotnych. Tuż po wysiłku a nawet w trakcie, kwas mlekowy wędruje razem z krwią z mięśni do wątroby, gdzie zamienia się w glukozę .

Całą regenerację uszkodzonych mięśni zawdzięczamy specjalnym komórkom zwanym satelitarnymi. Są umiejscowione głęboko w mięśniu. Nie pomagają nam tylko po treningu ale także podczas uszkodzenia fizycznego – rozcięcia mięśnia. Komórki satelitarne odpowiadają za tworzenie nowych komórek oraz decydują o własnościach regeneracyjnych i elastycznych tkani mięśniowej. Badania wykazały że osoba wytrenowana posiada ich dużo więcej niż osoba prowadząca statyczny tryb życia, a co za tym idzie wysportowane osoby potrafią się szybciej regenerować co jest bardziej korzystne w codziennym życiu.223.jpg

Regenerację można przyspieszyć stosując odpowiednie diety oraz suplementy – aminokwasy, leucyna, izoleucyna oraz walina. Na bóle mięśniowe można stosować maści chłodzące. Wszystkie te sposoby istotnie nie przyspieszają odbudowy mięśnia ale mogą zminimalizować niekomfortowe uczucie bólu.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.