Pozycje w Tai Chi Chuan

ymaagdynia Napisane przez 

(3 głosów)

Pozycje w Tai Chi Chuan

Ji Ben Bu Fa, 基本步法

Historia oraz opis

Sama idea treningu różnych pozycji w jakich poruszamy się w Tai Chi wzięła się od mistrzów danych styli Tai Chi. Chcieli bowiem żeby człowiek ćwiczący posiadał zakorzenienie oraz stabilność takie ja drzewo. Im głębsze korzenie, tym lepszy korzeń, przy dużej sile naporu potrafi się ono ugiąć trwając dalej na swoim miejscu.

Bacznie zwracali uwagę na sposób poruszania oraz na pozycję w jakiej się stoi. Wiadomo iż na stabilność wpływają dwa czynniki, jedeno to położenie środa ciężkości (Dan Tian), natomiast drugi związany jest z odpowiednią koncentracją mająca na celu wprowadzenie umysłu pod stopy – zwiększamy swój korzeń.

            Te dwa czynniki można rozróżnić na dwa główne nurty w jakich się ćwiczy. Jeżeli chodzi o Taiji, jest to sztuka wewnętrzna wiec drugi czynnik ma tutaj większą wagę, natomiast w stylach zewnętrznych przywiązujemy koncentracje do tego pierwszego.

            W Taiji najpierw musimy nauczyć się stać w określonej pozycji. Co to znaczy? Przyjmujemy odpowiednia strukturę ciała, środek ciężkości utrzymujemy równomiernie rozłożony(zależnie od pozycji), nie pochylamy się, rozluźnienie jest tu bardzo ważnym czynnikiem jakim wpływa na pozycję. Po opanowaniu pozycji w miejscu, przechodzimy do nauki w poruszaniu (w linii prostej), następnym etapem jest poruszanie się po różnych kątach (dowolnie).Po nauczeniu wyżej wymienionego poruszania stosujemy to wszystko z partnerem.

            Przy praktykowaniu pozycji zwraca się szczególną uwagę na:

- rozluźnienie całego ciała, uregulowanie emocji,

- na początku naturalny, po pewnym czasie świadomy oddech z myślą o dolnym dantian,

- powinniśmy ćwiczyć w ubraniu które nie krępuje ruchów

- ćwiczenia nie mogą trwać zbyt długo tzn. przy występowaniu bólów, odrętwień   ćwiczenie należy przerwać,

- po treningu dobrze jest wykonać masaż mięśni oraz ćwiczeń rozluźniających

- wszystkie ćwiczenia powinny być wykonywane przed lub 2h po posiłku, w spokojnym wyciszonym miejscu

Ma Bu, 馬– pozycja jeźdźca lub konia. Symetrycznie wzmacnia nogi, można ją wykonywać wysoko jak i bardzo nisko, z reguły jest to pozycja przejściowa z jednej do drugiej pozycji. Stopy ustawione są równolegle względem siebie, szerzej niż linia barków. Środek ciężkości powinniśmy czuć idealnie po środku. Błędem jest uginanie bardziej jednej nogi niż drugiej.

horse.JPG

Deng Shan Bu, 登山 – postawa wspinającego się pod górę albo postawa łuku i strzały. Ofensywa postawa jaką wykorzystuje Taiji. Głownie ma na celu zrozumienie kierunku nadawania oraz generowania siły. 70% ciężaru spoczywa na nodze wykrocznej (przedniej) natomiast pozostałe 30% na zakrocznej (tylnej). Przednie kolano znajduje się nad stopą natomiast noga tylna powinna być całkowicie wyprostowana. Oś pozycji powinna przechodzić pomiędzy palcami przedniej nogi a piętą tylniej.

bowandarrow.jpg

Zuo Pan Bu, 坐盤步 postawa siedząca ze skrzyżowanymi nogami. Pozycja ofensywna jak i defensywna, można poruszać się w przód jak i w tył z takim samym efektem. Mająca gównie za zadanie wprowadzenie w ruch spiralny całe ciało. Wyjściową pozycją jest pozycja Ma Bu potem następuje skręt( jeżeli w prawą stronę) przez prawą nogę na pięcie zaś lewa na podbiciu stopy, analogicznie w drugą stronę. Skręcać się należy aż do momentu gdy tułów względem nóg zatoczy 180 stopni.

highlotus.JPG

Si Liu Bu, 四六步 postawa cztery – sześć. Pozycja mająca na celu nauczenie się wygenerowania siły nie z tylnej nogi ja to jest w Deng Shan Bu a z przedniej. Przy właśnie tej postawie cofamy się do postawy Cztery sześć wykorzystując odpychanie przednią. Na końcu wykonywania pozycji powinniśmy mieć tylną nogę ugiętą zaś przednią prawie że prostą (ugięte lekko kolano). Stopy tak ja w pozycji Deng Shan Bu.

Lstance.JPG

Fu Hu Bu, 付虎步 postawa poskromionego tygrysa. W tej postawie przyjmujemy niską postawę mającą na zadaniu nauczenia nas niskich ataków jak i obrony na tym poziomie ( dla studentów interesujących się bojowymi aspektami Taiji). Stopy powinny być ustawione równolegle do siebie, ciało w miarę wyprostowane zaś noga ugięta na tyle ile nam pozwala gibkość ciała przy zachowaniu komfortu w pozycji.

tiger.jpg

Xuan Ji Bu ou Xiu Bu, 玄璣步 postawa pusta, postawa oszukana. Pozycja w pełni ucząca ja utrzymywać cały ciężar na jednej nodze jednocześnie zaznaczając zahaczenie bądź kopnięcie. Cały ciężar spoczywa na jednej nodze zaś druga wykroczna jest unoszona od ciała z dołu w górę i opuszczana na palce. Podporowa stopa ustawiona pod kątem 45 stopni do osi ruchu, zaś przednia na palcach lekko skręcona do środa.

empty.JPG

Jin Ji Du Li, 金雞獨立 złoty kogut stojący na jednej nodzę. Podobna do poprzedniej lecz noga która jest unoszona jest prowadzona od dołu wyprostowana, palce obciągnięte w dół aż do zgjęcia maksymalnego całej nogi w strone centrum, kolano zasłania krocze i jest na wysokości pasa.

rooster.JPG

Zuo Dun, 坐菕 postawa półprzysiadu. Służy do rozbudowywania dużego korzenia w nogach, co wpłynie w późniejszym etapie na stabilność naszego Tai Chi. Stopy równolegle do siebie, ciało podczas uginania kolan wyprostowane. Stopy na szerokości barów lub trochę wężej. Ćwiczona regularnie przez 6 miesięcy pozwoli nam rozbudować siłę mięśni w nogach do takiego stopnia że będziemy mogli w niej stać nawet 25 min z udami równoległymi do podłoża.

Podsumowanie

Choć obecnie pozycje są bardzo zaniedbywane we wszystkich stylach walki oraz sportach co objawia się słabym korzeniem co powoduje stabilność łatwą do zaburzenia. Większość adeptów którzy przychodzą na zajęcia dotyczy to się Tai Chi jak i Shaolin Kung fu chce już po paru miesiącach ćwiczyć sparing, a prawda jest taka że wszystko wychodzi z nóg. Jak nogi są słabe to i góra będzie taka sama. Wiąże się z tym duże ryzyko nauki ucznia który ćwiczy, jeżeli nie włoży wystarczająco w postawy dużo pracy to cały styl będzie w późniejszych latach tak naprawdę pozbawiony sensu – będzie łatwy do złamania poprzez centrowanie(taichi) rzuty, kopnięcia itd. W dużej mierze jest to związane z ucywilizowacnieniem, dawniej nogi były dużo silniejsze i nie potrzebowano tyle czasu na ich wzmocnienie, zaś teraz jest inaczej(samochody itd.) 

 

Pobierz załącznik:

  • (0 Pobrań)

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.